Hívj minket 9-17 óra között!

A cég pénze nem a te pénzed!

Tartalomjegyzék

Gondolhatnád, hogy a vállalkozásod, befektetésed pénze automatikusan a tiéd. Azonban ha magánjellegűen kezeled a bevételeid és rosszul árazod be a szolgáltatásod, terméked, komoly adózási gondokkal szembesülhetsz. Hogyan függ mindez össze, és miként kerülheted el a váratlan adóproblémákat? Segítünk megtalálni a válaszokat.

Gyakori probléma, hogy a cégvezetők a cég pénzét magánjelleggel kezelik. Ez elsősorban a kisebb cégek problémája, de nem jelenti azt, hogy nagyobb vállalkozásokat nem érinthet váratlanul az ebből eredő gond. Ugyanis sok esetben okozhat kellemetlen perceket, ha a vállalkozás pénze a cégvezető zsebébe vándorol.

A másik hasonló hiba, ha rosszul árazod be a szolgáltatásod vagy terméked: hogy mit is értünk nem megfelelő árazáson, és hogyan küszöbölheted ki ezeket a problémákat?

Már mutatjuk is!

Miért nem az enyém a cégem pénze?

Elsőként is tisztázzuk azt, amelyet sok cégvezető rosszul kezel: a cég pénze nem magánjellegű pénz.

Sok helyen tapasztalható, hogy egy cégvezető a céges kártyával, a cég pénzéből vásárol, mondván, az az ő megkeresett pénze. Eddig nincs is semmi baj, hiszen valóban az ő cégéről van szó: a probléma az adózásnál jelentkezik. Ugyanis ezekkel az elköltött összegekkel nem számol el a cég felé. Ez pedig később, egy NAV-os vizsgálat során érdekes meglepetésekre derülhet fény.

Ha a NAV azt látja, hogy jelentős adókülönbözet vagy adóhiány áll fenn, nemcsak adóbírság, hanem késedelmi pótlék is kiszabható.

Ha pedig a hatóság úgy találja, hogy a céges bankszámlát magánszemély használta, és nem számolt el vele a cég felé, sokkal alaposabb ellenőrzésre számíthat, és korábbi bevallásokat is ellenőrizhetnek.

Ezért rendkívül fontos, hogy képben legyél a saját és céges pénzügyeidet illetően, valamint, hogy tisztában legyél a problémával. Ugyanis ezekkel a költésekkel nem csak a céged, hanem úgymond a saját ellenséged is vagy.

Miért is lehet ez probléma?

Maga a probléma természetesen többrétű, így vegyük sorra, mikre számíthat az, aki saját pénzeként kezeli a cége bevételeit:

  1. Egyrészt tehát, amire ilyen esetben számíthatsz, az az alapos adóellenőrzés. A NAV ugyanis visszamenőleg ellenőrizheti a céges és saját bevallásokat, ha extra költéseket észlel.
  2. Másrészt büntetésre, extra adóterhekre is készülhetsz, hiszen ha nem számolsz el ezekkel a költésekkel, a hatóság olyan összegként fogja ezeket értelmezni, melyek után nem történt adózás.
  3. Harmadrészt, ha a hatóság egyéb jövedelemként könyveli el az el nem számolt összeget, akkor megadóztatja azt. Tehát extra adóterhekre számíthatsz.
  4. Végül pedig, ami szintén komoly terhet róhat rád, az a bizonyítás. Ugyanis ha a cég nem tudja bizonyítani, márpedig nem tudja, hiszen nem számoltál el vele, hogy a költést visszafizetted-e a cég részére, akkor neked magánszemélyként kell bizonyítani mindezt.

Tehát a nem elszámolt összeget magánjövedelemként fogja kezelni a NAV, ezután pedig köteles lennél adózni. Emellett az ellenőrzés során még a terhet is neked kell tisztáznod az adóhiányt.

Tehát röviden gondold át kétszer is, mielőtt elszámolás nélkül költenél a céges jövedelmekből, ugyanis sokkal több kellemetlen pillanat várhat az út végén.

Hogyan kapcsolódik mindehhez az árképzés? Ha a termék vagy szolgáltatás után nem számítod bele az adóvonzatot, szintén érhetnek váratlan meglepetések.

pénz növény

Árazás: hogyan csináljam okosan?

Elsőként is fontos, hogy tisztában legyél azzal: mikor érdemes bennhagyni a cég pénzét és mikor érdemes kivenni azt.

Ehhez nagyon fontos, hogy tisztában legyél a megfelelő árképzéssel, és figyelembe vedd az adóterheket is. Hiszen cégvezetőként nehéz ennyi mindent észben tartani. Persze egy jó könyvelő segíthet abban, hogy tisztában legyél a főbb csapásvonalakkal, és megfelelően árazd be a szolgáltatásaid. A vezetői számvitel segíthet abban, hogy felkészülhess. Ugyanis ha tisztában vagy ezekkel, a fenti hibát is gond nélkül elkerülheted.

Az árképzés módszerei

Az árképzéshez ismerni kell a tökéletes módszert is. Ennek több fajtája is van, de a fő csapásnyomot a költség alapú árképzés és a piaci alapú árképzés adja.

Több árképzési módszer is van: ezeket pedig a vállalati kiadások és a piac többi szereplője hívja életre. Ennek függvényében pedig könnyebben tudod kiszámítani a várható nyereséget is. Az elvek ismerete tehát nem kis mértékben könnyítheti meg a dolgod.

Haszonkulcs

A haszonkulcs elve azt jelenti, hogy a termék/szolgáltatás költségeire rákerül egy árrés, amely az önköltség feletti rész. Azonban figyelni kell, hiszen ha túl nagy árréssel dolgozunk, az árak magasak lehetnek, és nem tudsz versenybe szállni az alacsonyabb árak mellett. Ezzel az elvvel könnyebben meg tudod majd határozni a költségeidet.

Tervezett hozam

Ebben az esetben úgy határozod meg az árat, hogy a beruházott tőkéd a célul kitűzött hozamot adja. Ezt az elvet általában termékfejlesztés során alkalmazzák, különösen ha az új terméknek meghatározott időn belül “teljesítenie kell”.

Elismert érték

Ebben az esetben voltaképp a fogyasztó határozza meg az árat: tehát annyiba fog kerülni a termék vagy szolgáltatás, amennyit a fogyasztó adna érte. Ennél az elvnél komoly hangsúly nehezedik a marketingre.

Igazodó árképzés

Az igazodó árképzés elve nagy hangsúlyt fektet a versenytársakra: az ő áraikat veszi alapul az árképzéshez. Ez lehet több, kevesebb vagy ugyanakkora összeg.

Ajánlati ár

Az ajánlati ár versenyközpontú, azaz azt jelenti, hogy nincs a piacon kialakult ár. Így a szereplőknek úgy kell meghatározni az árat, hogy a többi ajánlat alá menjen, de ebben az esetben semmiképp sem mehet a költségei alá.

Ne feledkezz meg az adóterhekről sem!

Rengeteg megoldás van tehát az árképzésre, de ettől nem feltétlenül lesz egyszerűbb a folyamat. Ha megvan a megfelelő árképzés, még mindig nem dőlhetsz hátra.

Sok cégvezető az árazásnál nem veszi figyelembe az adóterheket, később pedig meglepődve tapasztalja, hogy nem megfelelő árakon dolgozott, és nem jön a siker.

A másik hasonló probléma, hogy ha a cégvezető nem veszi ki a cégéből a pénzt, hiszen akkor le kell azt adóznia. Ezért inkább benthagyják, hogy kamatozzon. A valóság azonban az, hogy így a végén még többet kell adózni utána, ezért ez sem lehet jó megoldás.

Segít az átgondolt adóstratégia!

Szerencsére mindenhez van megfelelő segítség, így az árazás és adóterhek problémájára is: ez pedig a jól átgondolt adóstratégia.

A költséghatékony működéshez, a megfelelő árak kiszámításához és az adózási forma kiválasztásához és annak kihasználásához is szükséges a jól átgondolt stratégia.

Ennek összeállítása persze nem egyszerű feladat, és érdemes szakemberre bízni a folyamatot: fordulj hozzánk bizalommal, hogy közösen elkészíthessük azt az adóstratégiát, amellyel nem csak a fenti problémákat kerülheted el, de spórolhatsz is a cégednek.

Segítségre van szükséged?
Kovács Balázs
Regisztrált Mérlegképes Könyvelő, Adóstratégiai és Üzleti Tudatosság Tanácsadó 2003 óta könyvelő és 2007 óta a K&K Tudatos Könyvelés KFT ügyvezetője Küldetésem az Üzleti és magán életi Tudatosság népszerűsítése, célom hogy támogassam az ügyfeleinket abban, hogy egy profi és sikeres céget építsenek. Erősségem a stratégiai szemlélet és nagyon jól rá tudok érezni arra, hogy a partnereinknél milyen területeket szükséges fejleszteni ahhoz, hogy sikeresebbek legyenek. Egész életemben a tudatosságra törekedtem az életem minden területén és cégemmel is ezt képviselem.
Ezek is érdekelhetnek
Mit kell tudnod cégvezetőként az új Kiterjesztett Gyártói Felelősséggel (EPR) kapcsolatos szabályokról? A cikkben mindent megtalálsz.
A negatív emberek mindenben a rosszat látják meg, és arra fókuszálnak. Ezzel megmérgezve saját környezetüket – például a céged. Így kezeld őket hatékonyan.
Csak az Egyesült Államokban a cégvezetők 84%-a él az imposztor szindrómában. Vajon mi okozza ezt a magas százalékot? Miért küzd ennyi sikeres ember a szindróma nehézségeivel? Ha időnként úgy érzed, kevés vagy, és nem tudod megélni a sikereid, ez a cikk neked szól.