Hogyan találjam és tartsam meg a jó munkatársat?

A kapukat döngető gazdasági válság és a komoly munkaerőhiány a legstabilabb cégeket is kikezdheti. Azonban ha a cég motorja, a megfelelő munkavállalói bázis kitartó és megbízható, a cég pénzügyi helyzete is biztonságban lehet. Hogy miért? Megmutatjuk!

A COVID-19 járvánnyal kezdődött, és a gazdasági válsággal folytatódott: jelen helyzetben nem könnyű sem a munkáltatók, sem pedig a munkavállalók helyzete. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy jól találd meg a munkaerőt, és meg is tudd tartani a kiválasztott szakembereket.

Hogy hogyan lehetséges ez, és mit kell tenned azért, hogy a megfelelő ember sétáljon be a céged kapuján? Ha már megtaláltad, mivel és hogyan tudod megtartani?

Mi az az employer branding, és hogyan segíthet neked mindebben?

Hogyan hat a jól kiválasztott munkavállaló a céged stabilitására és a pénzügyeidre?

Hatalmas a munkaerőhiány

Akár mi is legyen a profilod, nagy eséllyel valamilyen módon találkoztál a munkaerőhiány jelenségével. Az elmúlt pár év eseményei komoly kihívás elé állították a cégeket. Nem csak pénzügyi, stratégiai és gazdasági szinten, hanem a munkaerő elvándorlása is nehézségeket szült, és szül a mai napig. Mindezt csak tetézte az energiahiány, amely újabb nagy akadály a cégek előtt.

A KSH adatai alapján közel 100 000 betöltetlen álláshely volt 2022 áprilisa és júniusa között. Ez a szám még a koronavírus ideje alatt is alacsonyabb volt, tehát az azt követő gazdasági változások csak tetézték a bajt.

A legnagyobb probléma, hogy a munkaerőtartalék is töredékére csökkent az előző évekhez képest, így a vállalatoknak sokkal nehezebb bevonzani a megfelelő munkaerőt. 

A munkaerőhiány pedig komoly növekedési akadályt gördíthet a vállalatok elé.

 

A jó munkaerő aranyat ér

A fentiek fényében már nem tűnhet üres frázisnak, hogy valóban aranyat ér a jól kiválasztott és ügyes szakember.

Az ilyen munkaerőhiányban persze nem csak bevonzani, és megtalálni, hanem megtartani is nagyon nehéz a munkavállalókat. 

Arról nem is beszélve, hogy komoly anyagi és munkaerő-ráfordítás szükséges ahhoz, hogy valóban a megfelelő emberrel fogjunk kezet. Éppen ezért talán nem lehet meglepő kijelentés a fenti. 

Azt is mérlegelni kell, hogy a céged számára ideális munkavállaló nagy eséllyel sokkal többet nyújt majd a vállalatnak is. Ebben az instabil helyzetben pedig ez mindennél többet jelent.

Ha már a toborzásnál figyelmet szentelsz a leendő munkatársadnak, számos későbbi nehézségtől kíméled meg magad.

Hogyan találd meg a megfelelő munkatársakat?

Az első komoly lépcső tehát a HR irodában kezdődik. Nemcsak a céged eredményei miatt fontos, hogy már a kiválasztás során a megfelelő döntést hozd meg.

Az is nagyon fontos, hogy a munkavállaló is úgy érezze, jó döntést hozott. Így tud majd ő is harmonikusan, kiegyensúlyozottan teljesíteni, és lojális maradni.

Ehhez persze már az álláshirdetés megírásakor tisztában kell lenned azzal, mire és kit keresel. Leendő munkatársad így tudja majd a maximumot nyújtani, miközben ő maga is jól érzi magát a pozíciójában.

A tökéletes munkaerő megtalálása a HR osztályon kezdődik

Légy tisztában azzal, kire van szükséged!

A munkaerő keresése is komoly energiabefektetés, ezért a legjobb, ha már az elején rendet teszel a fejedben. Ehhez tudnod kell, milyen kompetenciákra, készségekre van szükséged az állás betöltéséhez. Az emberi tényező egyáltalán nem elhanyagolható: akkor fogja jól érezni magát leendő munkavállalód, ha illeszkedik a csapatba.

A toborzás előtt azt is vedd számba, milyen emberi tulajdonságok kellenek a munkakör betöltéséhez!

Érdemes frissíteni és naprakészen tartani a munkaköri leírásokat is. Erre már a felvétel során érdemes időt fordítani, így könnyebben kiszűröd, valóban rendelkezik-e a jelentkező a megfelelő tulajdonságokkal.

Ha vezető pozícióba keresel munkavállalót, még nagyobb hangsúlyt kell fektetned az emberi tényezőre: a megfelelő emberrel a vállalat fluktuációját is csökkentheted.

Tedd fel az alábbi kérdéseket:

  • Milyen jellegű munkára keresek munkatársat? 
  • Mi a cél az adott munkakörben? 
  • Mi lesz a konkrét feladat, és ez milyen típusú embert kíván?

Készíts célzott álláshirdetést!

Ha tisztában vagy vele, milyen típusú embert keresel, az álláshirdetést is könnyebb lesz megírnod.

A megfelelő hívószavak kiválasztása, a jól eltalált grafika sokkal nagyobbat üt, ha személyreszabott. Ha például fiatal, kreatív munkaerőt keresel, akkor sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetned a hirdetés vizuális megjelenítésére.

Igyekezz kerülni a “versenyképes fizetés” és egyéb elavult hívószavakat. Koncentrálj arra, amit a munkavállaló valóban akarhat, de ne ígérj betarthatatlan lehetőségeket!

Ha nyitott vagy, és a hirdetés látványos és őszinte, jobban megszólítja majd a felvenni kívánt embert.

Az önismeret fontos, de sokszor hiányzik

Sok esetben persze hiába célzott a hirdetés, és ütős a szöveg: olyanok is jelentkezhetnek, akik abszolút nem alkalmasak a meghirdetett pozícióra. Sokan nem rendelkeznek megfelelő önismerettel, vagy lódítanak az interjún.

Ahhoz, hogy ezt kiszűrd, célzott kérdéseket kell feltenned, hogy lásd, valóban ismeri-e a jelentkező a szakmát. 

Sok esetben már az önéletrajz árulkodó: többféle típusú jelentkező van, a CV-ben lévő kommunikációból már következtetni lehet a jelentkező stílusára.

Ha pedig az önéletrajz nem árul el eleget, az interjú során érdemes mind emberileg, mind szakmailag elővenni a specifikusabb kérdéseket.

A jó munkaerő csapatban is megállja a helyét

Hogyan tartsd meg a jó munkaerőt?

Ha sikerrel jártál, és megtaláltad a megfelelő munkaerőt, jöhet a munka oroszlánrésze: meg is kell tartani őt. A legtöbb munkahelyen az első fél év vízválasztó: ha ez idő alatt megnyered a cégednek a munkavállalót, jó eséllyel maradni fog.

Az első, és legfontosabb, hogy ezt elérd, az az, hogy figyelsz rá. Legyen időd beszélni vele, egyengetni az útját, hogy valóban azt érezze, a csapat része.

Ahhoz, hogy maradni akarjon, és lelkiismeretesen, sőt, lelkesen dolgozzon, te is kellesz. A továbbiakban ehhez adunk tanácsokat.

Segítsd a beilleszkedést!

Minél előbb érzi azt, hogy a csapat szerves része, annál hamarabb fog eredményeket produkálni, segíteni a munkatársait és a cég céljait is.

Ehhez viszont az első kritikus időszakban segíteni kell a beilleszkedését. Ez lehet mentorprogram, közös csapatépítők, bármilyen beilleszkedési program. A lényeg, hogy a cégednél legyen erre kialakított tudatos tevékenység.

 A beilleszkedés része az is, hogy a munkavállaló tudja használni a munkaeszközeit, legyen egy érdemi betanítás, akármilyen területről is legyen szó.

A jól kialakított beilleszkedés a már a cégnél dolgozó munkatársaknak is jót tesz: megismerik az új kollégát, és elfogadják a csapat részeként.

Ez pedig azt érezteti majd az új munkatárssal, hogy jó helyen van.

Ezért fontos a work-life balance

Az bizonyos, hogy a munka és a magánélet egyensúlya minden eddiginél fontosabbá vált a munkavállalók számára. Egyszerűen tudomásul kell venni, hogy az alkalmazottaknak a munkán kívül is van élete. Ha rendszeresen arra ösztönzöd őket, hogy korán jöjjenek be, és munkaidő után is dolgozzanak, akkor elkerülhetetlen, hogy más munkahely után nézzenek.

Ez lehet a home office lehetőségének felajánlása, a kevésbé megterhelő hónapokban hamarabb véget érő munkaidő, sőt, a négy napos munkahét is.

Arról nem is beszélve, hogy a rugalmas időbeosztás gyakran kulcsfontosságú két dolgozó szülő számára. Ez nem azt jelenti, hogy nem dolgoznak ugyanannyi órát, mint a többiek, hanem azt, hogy a normál munkaidőn kívül is el tudják látni a munkájukat. 

Ha tiszteletben tartod munkavállalóid magánéletét, sokkal hálásabban végzik majd el az adott feladatokat.

A work-life balance mindenkinek fontos kérdés

Mutasd meg a lehetőségeket!

A készségek fejlesztése, a tréningek ma már alapvető fontosságúak. Hiszen egy ambiciózus munkavállaló fejlődni is szeretne a munkahelyén.

Ráadásul így a céged is profitál, hiszen egy-egy térning által a munkavállaló tudása is nő. Fektess be az új lehetőségekbe és az alkalmazottakba!

Ha a munkavállalóid úgy érzik, falba ütköztek, vagy nem látják a jövőt a vállalaton belül, akkor máshol keresnek jobb lehetőségeket. Ha lehetővé teszed számukra, hogy több készségre tegyenek szert, és előrehaladjanak a karrierjük során, sokkal valószínűbb, hogy szívesen maradnak a vállalatnál.

Ösztönözd őket a folyamatos fejlődésre, és könnyítsd meg számukra a tanulást valamint a feladatok elvégzését. 

Ne akarj mindent átlátni!

Írhatnánk úgy is, hogy felejtsd el a mikromenedzsmentet! Az iránymutatás legjobb módja gyakran az, ha világosan elmondod az alkalmazottaidnak, mit vársz tőlük, és elegendő teret engedsz nekik. Lehet, hogy teljesen máshogy közelítik meg a munkájukat, mint te, de ez nem számít mindaddig, amíg elérik az eredményt.

Ha folyamatosan tudni szeretnéd, hogy a munkavállalók mit csinálnak, úgy érzik, nem bízol bennük, és nagyobb valószínűséggel hagyják ott a céget. Azoknál a munkáltatóknál, ahol mindenféle kicsinyes szabályt és előírást alkalmaznak, fennáll annak a veszélye, hogy elveszítik alkalmazottaikat a versenytársakkal szemben. 

Ezeket a szabályokat azért találják ki, mert félnek a termelékenység visszaesésétől, de az alkalmazottak gyakran akkor a legkreatívabbak, ha nyugodtak, és hagyják, hogy elvégezzék a munkát.

Ne csak a fizetéssel motiválj!

Mindig arra gondolj, hogy a fizetés az alap az elvégzett munkáért, hiszen mindenki pénzből él. Az ezen felül járó juttatásokkal viszont plusz motivációs löketet adhatsz.

Számos felmérés szerint az egészségügyi ellátás a legfontosabb, majd ezt követik a nyugdíjalapok. Egy erős munkavállalói egészségügyi juttatási terv kialakítása például remek motivációs eszköz lehet.

Ezen kívül a plusz wellness lehetőségek, az év végi vagy fél éves kikapcsolódások, csapatépítők is remek lehetőségek.

Azok a munkáltatók, ahol bőkezűen fizetett szabadidőt kínálnak, elkerülik a kiégést, és könnyebben tartják meg alkalmazottaikat. A munkavállalók értékelni fogják a lehetőséget, hogy pihenjenek. 

Ha szeretnéd megtartani a jó munkaerőt, ne csak a pénz lebegjen a szemed előtt.

Teremtsd meg a megfelelő munkakörnyezetet!

Kiemelten fontos, hogy kényelmes körülményeket teremts a munkavállalóid számára. Legyenek tágas, inspiratív terek, ahol majd a jó ötletek születnek.

Ha a munkavállaló élvezi azt a helyet, ahol dolgozik, sokkal szívesebben jár majd be munkába.

Éppen ezért egyre több cég figyeli az irodai környezetet, és próbálja vonzóbbá tenni a munkavállalói számára. Ilyenek például a házban lévő fitneszközpontok, főleg olyan helyeken, ahol sokat kell gép előtt ülni.

De egy hangulatos ebédlő, vagy egy fényes közösségi tér is jó irány lehet.

A születésnapok megünneplése, a sikeres projektek jutalmaként megrendezett bulik és a pénteki “happy hour”-ök segíthetnek a  pozitív munkakörnyezet kialakításában.

A barátságos és modern munkakörnyezet is képes motiválni

Építs bizalmat!

A bizalom elengedhetetlen a harmonikus emberi kapcsolatok kialakításában. Így a munkavállaló-munkáltató viszonyból sem hiányozhat.

Ha az alkalmazottak bíznak abban, hogy egy vállalat jó irányba halad, kisebb valószínűséggel távoznak. A nyílt kommunikáció nagyon fontos a bizalom kiépítéséhez.

A jó vezetői látásmód a kapcsolódásra, a kommunikációra és a bizalomra épül.

A visszajelzés is fontos

Akár pozitív, akár negatív feedback-ről van szó, a visszajelzés nagyon fontos. Ebből nemcsak tanulhatnak az alkalmazottak, hanem neked is hasznos lehet.

Sok vezető nem ismeri fel annak fontosságát, hogy milyen sokat jelent a kommunikáció. Az e-mailekben egyszavas válaszokat adnak, fontos, céget érintő kérdésekben nem kommunikálnak.

Pedig valójában mindenki szomjazza a visszajelzést, a nyílt kommunikációt: sajnos sok vezető azt sem tudja, hogyan kezdjen bele. Segíthet, ha rendszeresen interjúkat készítesz (ún. 1/1 interjú) az alkalmazottakkal, hogy megtudd, hogy érzik magukat, min változtatnának. Ha meghallgatod őket, az azt mutatja, hogy értékeled a munkájukat. Valamint az ilyen alkalmak során te is adhatsz visszajelzést nekik.

A pozitív és negatív feedback is lényeges!

Employer branding: miért fontos a munkáltatói márkaépítés?

Divatos, és annál lényegesebb kifejezés a munkáltatói márkaépítés, azaz az employer branding. Ennek lényege, hogy a céged a már meglévő és leendő munkatársak szemében jó színben tűnjön fel, és vonzó munkahely legyen.

A vállalatnál dolgozók szeressenek a csapatban dolgozni, motiváltak és lelkesek legyenek, értékeljék a munkájukat és legyenek céljaik.

Az employer branding célja, hogy a céged ideális munkahely legyen.

A cél ezzel az, hogy ne csak üres kifejezéseket puffogtasson a cég, mint a hitelesség vagy a megbízhatóság, miközben a munkavállalóknak folyamatosan túlórázniuk kell, vagy nem érkezik meg időben a fizetésük.

A hitelesség és őszinteség alatt tehát azt értjük, hogy amit ígérsz, azt valóban be is tartod. A munkavállalóidra partnerként nem pedig beosztottként tekintesz.

Ha elkerülnéd a fluktuációt, fektess energiát a munkáltatói márkaépítésbe!

Készíts stratégiát, melyet megosztasz a cég alkalmazottaival is! A folyamatos és átlátható kommunikáció remek alapja a jövőbeli toborzásnak. Azonban az employer branding nem csak kifelé szól: az így létrehozott stratégiának van egy belső ága is, amely a már meglévő munkatársakat szólítja meg. Ez lehet belső levelezés, hírlevél az aktualitásokról, vagy rendszeres nagy, közös meeting is.

Az employer brandingben a munkatársaknak is komoly szerepe van

Megfelelő munkavállaló = stabil pénzügyi helyzet?

Ha pedig összeállt a megfelelő csapat, fontos része a munkádnak az is, hogy a szakmailag stabil erőforrásokat jól használd ki. Sok cég esetében elfolyik a pénz a rosszul elosztott erőforrások miatt.

A megfelelő motiváció, a hatékonyság növelése és a proaktivitás elérése nem könnyű feladat. Hiába vannak a cégednél a legjobb szakemberek, ha tehetségüket nem a megfelelő helyen kamatoztatja a céged. 

Ha azonban ezt sikerül jól kivitelezni, sokkal kiszámíthatóbb lesz a pénzügyi helyzet is. Hogy hogyan lehetséges ez? A MATEK-analízis segíthet abban, hogy stabil csapat és stabil pénzügyek mozgassák a céged.

Az analízis eredményeként

  • hatékonyabb munkatársakkal dolgozhatsz,
  • láthatod majd, hol folyik el a pénz,
  • nem kell energiát fektetned az ad hoc problémák megoldására,
  • stabilabbak lesznek a mindennapok,
  • több nyereséget érhetsz el a cégedben.

Ha egy olyan módszerre vágysz, amllyel minden cégvezetői döntésed jobb megtérülésű lesz, a MATEK-analízis kiváló megoldás lesz a számodra.

Ha többet szeretnél kihozni a munkavállalóidból, ha motiválni szeretnéd őket, és valóban fontos számodra, hogy jól érezzék magukat, már a toborzásnál hangsúlyt kell fektetned erre.

Ha pedig megtaláltad a tökéletes munkavállalót, folyamatosan tenned kell azért, hogy lelkes maradjon. Mi tudunk segíteni neked ebben, ráadásul a céged pénzügyeinek stabilizásában is számíthatsz ránk. Ha úgy érzed, érdekel a MATEK-analízis, keress fel minket!