Hívj minket 9-17 óra között!

Mi az üzleti motivációs modell és hogyan használd?

Jól meghozott, motiváló üzleti döntések: neked is ez az álmod, igaz? Az út azonban sok esetben göröngyös, ha dönteni kell: ebben segíthet az üzleti motivációs modell.

Tartalomjegyzék

Jól meghozott, motiváló üzleti döntések: neked is ez az álmod, igaz? Az út azonban sok esetben göröngyös, ha dönteni kell: ebben segíthet az üzleti motivációs modell.

A jó üzleti modell aranyat ér, azonban ehhez tudnod kell azt, hogy melyik modellhez nyúlj, és miként használd.

A BMM, azaz az üzleti motivációs modell felépítése segíthet neked abban, hogy elérd a céljaid. De mi is ez a modell? Miért lehet hasznos számodra?

Mik lehetnek vele a céljaid, és mik az előnyei? Hogyan épül fel, mik a legfőbb elemei?

Természetesen azt is bemutatjuk, hogyan készíthetsz el egy ilyen modellt a gyakorlatban.

Mi az a BMM, azaz az üzleti motivációs modell?

Az üzleti motivációs modell a vállalkozás minden számára segítség lehet. Amennyiben egy bizonyos irányt szeretnél követni az üzleti tevékenységek során, meg kell tudnod mondani, hogy miért erre esett a választásod, és milyen eredményeket szeretnél elérni.

Ezeket a BMM-eket általában úgy készítik, hogy vagy beszereznek egy konkrét modellező szoftvert, vagy pedig rábízzák egy külsős cégre. Minden céghez saját, egyedi üzleti motivációs modell tartozik, ezért elkészítésük is egyedi.

A modell az alábbiakat tartalmazza általában:

  • Az üzleti terv elemeit meghatározó koncepciók,
  • Szervezetben betöltött szerepek.

A továbbiakban kifejtjük, hogyan is épül fel az üzleti motivációs modell, mik az előnyei és legfontosabb elemei, valamint azt is kiderítjük, hogyan kell elkészíteni.

Két tág célja van:

Megragadni a változásokra való reagálással kapcsolatos döntéseket és meghozataluk indokait, azzal a szándékkal, hogy megoszthatóvá tegyék őket, növelve az egyértelműséget és javítva a döntéshozatalt a tapasztalatokból tanulva.

Hivatkozni a döntések eredményeire a működési üzletre gyakorolt ​​hatásukra (pl. az üzleti folyamatokban és a szervezeti felelősségekben végrehajtott változások), nyomon követhetőséget biztosítva a befolyásolótól a működési változásig.

A specifikáció feltételezi, hogy a vállalati BMM önállóan működik, és az operatív üzletág megfelelő részeivel „helyőrzők” – szöveges hivatkozások1 révén csatlakozik, amelyek URI-kat is tartalmazhatnak.

Miért hasznos az üzleti motivációs modell?

A modell segít abban, hogy reagálni tudj a változásokra és könnyebben hozhass döntéseket. Nem is olyan kis lépések ezek, igaz?

Az egyértelműség javítja a döntéshozatalt, a döntések eredményeire pedig bármikor hivatkozhatsz, amely szintén segítheti a szervezet működését.

Az alábbi fő előnyöket tudhatod be, ha ezt a modellt alkalmazod:

  1. Irányok: elsősorban az irányok kijelölését, az üzleti szabályok meghatározását segítheted a modellel.
  2. Motiváció: ahogyan a neve is tartalmazza, a motivációs ereje kulcsfontosságú, hiszen a meghatározott irányok és feladatok kijelölése sokkal inkább sarkallja a cég minden tagját a munkavégzésre.
  3. Üzleti fejlesztés: mint a legtöbb hasonló modell esetében, itt is kiemelt előny az üzleti fejlesztésre gyakorolt hatása. Segítségével könnyebben döntheted el, mibe invesztálj energiát és tőkét.
  4. Változások: az üzleti motivációs modell egyik fő előnye a változásokra való könnyebb reagálás.
  5. Döntések: végül pedig talán a legnehezebb, ami az üzleti életben vár ránk: a döntések meghozatala. A modell kulcsot ad a kezedbe ahhoz, hogy ezeket a választásokat könnyebben meghozhasd.

Az üzleti motivációs modell céljai

A modellnek két fő területe van:

Az üzleti tervek céljai és az ehhez kapcsolódó eszközök

Mik azok, amiket el szeretnél érni vállalati szinten? Milyen eszközökre van szükséged ehhez?

Befolyásoló tényezők

Mik befolyásolják ezeket a döntéseket? Milyen erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és veszélyeket sorakoztathatunk fel? 

Mindezek kapcsolatban állnak egymással, ezért a modellel az a fő célunk, hogy lefektessük ezeket az alapokat és megválaszoljuk a legfontosabb kérdéseket.

  • Mi szükséges a vállalkozás által elérni kívánt cél eléréséhez?

 Erre a kérdésre az üzleti tervek egyes elemeinek (vagyis a kívánt célok eléréséhez szükséges eszközök) lefektetésével adjuk meg a választ.

  • Miért léteznek az üzleti terv egyes elemei? 

Erre pedig azáltal azáltal adjuk meg a választ, hogy azonosítjuk azokat a konkrét célokat, amelyeket az egyes eszközök szolgálnak, és azokat a befolyásoló tényezőket, amelyek az e tekintetben hozott döntések hátterében állnak.

Az üzleti motivációs modell elemei

Az üzleti motivációs modellben az elemek különösen fontos szerepet kapnak. Ezeket átlátva lehet ugyanis felrajzolni a saját, cégre specifikált modellt, ábrát. 

A modell minden egyes eleme üzleti szempontból kidolgozott, hogy a rendszertervezés, a műszaki fejlesztés zavartalanul és irányok mentén történhessen.

Tehát üzleti szempontból nem dönthetsz véletlenszerűen: meg kell tudnod mondani, mit és miért szeretnél.

A cselekvési célok felállítása az üzleti motivációs modell fontos eleme.

A modellnek vannak különösen fontos elemei, és mellékelemei is: ezeket megismerve kerülhetsz közelebb a célodhoz.

A fő elemek

A fő elemek az alábbiak:

  • Ends, azaz üzleti célok,
  • Means, azaz eszközök,
  • Directives, azaz irányelvek,
  • Influencers, azaz hatások,
  • Assessments, azaz értékelések.

Lássuk miért olyan fontosak ezek a pontok. 

Ends, azaz az üzleti célok

A célok határozzák meg, hogy mivé szeretne válni a vállalkozásod.

Ennek három szintjét különböztethetjük meg:

  1. Jövőkép: könnyen érthető összefoglaló arról, hogy a vállalkozás minek tekinti magát, vagy mire vágyik. Minden célnak és célnak támogatnia kell (vagy legalábbis nem lehet ellentmondani) a jövőképnek.
  2. Kívánt eredmények: közép-hosszú távon fenntartandó vagy megközelítendő vállalkozási állapot.
  3. Célok: mérhető, időben célzott lépés egy vagy több cél felé. A legfontosabb teljesítménymutatókat célként kell meghatároznod.

Tehát az üzleti célokkal meghatározod, hova szeretnél eljutni. Ez lehet fejlesztés, a jelenlegi pozíció megőrzése, vagy a növekedés meghatározása.

Means, azaz az eszközök

Meghatározzák, hogy mit kell tenned a célok elérésének érdekében. 

Négy elemét mutatjuk most be:

  1. Küldetés: a vállalkozás elsődleges tevékenysége. A végrehajtás módját a cselekvési irányok határozzák meg.
  2. Cselekvési irány: meghatározza, hogy a vállalkozás mit tesz egy vagy több céljának támogatása érdekében.
  3. Stratégia: a küldetés teljesítésének tervének nagy része. Ez a pont általában hosszú távú, és jelentős hatással van a vállalkozás működésére.
  4. Taktika: olyan cselekvési irány, amely egy vagy több stratégiát támogat.

Az eszközökkel elősegíted, hogy a céljaid valósággá váljanak.

 Directives, azaz irányelvek

Az irányelvek szabályozzák azt, hogy milyen cselekvési módokat lehet és kell elfogadni, és hogyan kell vagy lehet ezeket megvalósítani.

Az üzleti szabályokat mutatják be az irányelvek, amelyek segítik a könnyebb irányíthatóságot.

Az irányelvekkel segítheted a vállalkozás minden tagját a döntéshozatalban, és konkrétabbá teheted az elvárásaid.

Influencers, azaz hatások

Ezek azok az elemek, amelyek hatással lehetnek a vállalkozásodra.

Két nagy típust különböztetünk meg:

  1. Belső befolyásoló: a vállalkozáson belülről (pl. erőforrások minősége, infrastruktúra, szokás).
  2. Külső befolyásoló: a vállalkozáson kívülről (pl. ügyfél, szabályozás, verseny).

A befolyásoló tényezők, hatások változásokat idézhetnek elő, ismeretükkel pedig fel tudsz készülni ezekre.

Assessments, azaz értékelések

Az értékelések figyelembe veszik a fent említett tényezőket, és ezzel alátámaszthatóak a döntések pozitív illetve negatív aspektusai.

Az értékelés eredménye a célokkal és eszközökkel kapcsolatos döntés. Tehát a jövőre nézve elképesztő jelentőséggel bír, hogy folyamatosan mérd az eredményeket és a modellben meghatározott elemeket.

Az üzleti motivációs modell a SWOT-ot (Strength, Weakness, Opportunity, Threat) javasolja példaként az értékelések elvégzésére. 

Az üzleti motivációs modell egyéb elemei

Három fogalom: szervezeti egység, üzleti folyamat és üzleti szabály: ezek is szerepet játszanak az üzleti motivációs modell felrajzolásának sikerességében.

Habár nem rendelkeznek allpra jelentőséggel, mint a fent említett pontok, megismerésükkel és használatukkal még inkább biztosra mehetsz.

Munkafolyamatok

Aligha mondhatjuk azt, hogy a szervezeti felépítés felrajzolása haszontalan lenne. Sőt: ha látható, hogy ki kihez tartozik, miként kapcsolódik és kinek tartozik elszámolással, az egész rendszer strukturáltabb, hatékonyabb és átláthatóbb lesz.

A szervezeti egység szerepei az alábbiak lehetnek:

  • meghatározza az üzleti célokat,
  • eszközöket hoz létre,
  • értékeléseket készít,
  • felismeri a befolyásolókat,
  • a stratégia kiépítésében is segít
  • felelős lehet az üzleti folyamatokért.

Az egység szerepe tehát vitathatatlan.

A szervezeti egység minden olyan pozíciót és egyént magába foglal, aki a fent leírt feladatokat elláthatja, illetve hatással lehet rá.

Üzleti folyamatok

Az üzleti folyamatok cselekvési irányokat valósítanak meg. Biztosítják a feldolgozási lépéseket, interakciókat és kapcsolódást a folyamatokat elindító feladatokhoz.

Ezen kívül kapcsolódik az üzleti szabályzathoz, de az irányíthatja is a folyamatokat.

Az üzleti folyamatok része lehet például a pénzügyi terv megírása, amely fontos feladat, ha vállalkozásod van.

Üzleti szabályok

Az üzleti szabályok konkrét, megvalósítható útmutatást adnak a végrehajtáshoz. Egyes üzleti szabályok szoftveresen automatizálhatók; néhányat csak az emberek valósítanak meg.

A szabályok segíthetik a cég működését, hiszen így mindig van mihez nyúlni.

Így építsd fel az üzleti motivációs modelled

A fentiek tekintetében ez már nem is annyira bonyolult. Számos remek üzletimodell-készítő szoftver van, amely segítségedre lehet.  A legegyszerűbben azonban valahogy így modellezhetjük az ábrát:

 

Ha pedig céged életében eljött az a pillanat, hogy üzleti tanácsra van szükséged, könyvelési kérdésekben keress minket!

Segítségre van szükséged?
Kovács Balázs
Regisztrált Mérlegképes Könyvelő, Adóstratégiai és Üzleti Tudatosság Tanácsadó 2003 óta könyvelő és 2007 óta a K&K Tudatos Könyvelés KFT ügyvezetője Küldetésem az Üzleti és magán életi Tudatosság népszerűsítése, célom hogy támogassam az ügyfeleinket abban, hogy egy profi és sikeres céget építsenek. Erősségem a stratégiai szemlélet és nagyon jól rá tudok érezni arra, hogy a partnereinknél milyen területeket szükséges fejleszteni ahhoz, hogy sikeresebbek legyenek. Egész életemben a tudatosságra törekedtem az életem minden területén és cégemmel is ezt képviselem.
Ezek is érdekelhetnek
Mit kell tudnod cégvezetőként az új Kiterjesztett Gyártói Felelősséggel (EPR) kapcsolatos szabályokról? A cikkben mindent megtalálsz.
A negatív emberek mindenben a rosszat látják meg, és arra fókuszálnak. Ezzel megmérgezve saját környezetüket – például a céged. Így kezeld őket hatékonyan.
Csak az Egyesült Államokban a cégvezetők 84%-a él az imposztor szindrómában. Vajon mi okozza ezt a magas százalékot? Miért küzd ennyi sikeres ember a szindróma nehézségeivel? Ha időnként úgy érzed, kevés vagy, és nem tudod megélni a sikereid, ez a cikk neked szól.