Pénzügyi célok: miért fontos és hogyan tervezzük meg a cég pénzügyeit?

A kitűzött pénzügyi célok elérése: ez minden cégvezető álma. Mindehhez természetesen egy jól átgondolt stratégia vezet, amelynek elindítása tervezést, időt és energiát igényel, de a végén nagy eséllyel ott vár majd a megérdemelt jutalom.

Célok nélkül nincs fejlődés. Azonban a célok eléréséhez rögös út vezet, különösen, ha pénzügyi célokat szeretnél megvalósítani.

A lényeg, hogy tisztában legyél a tervezés folyamataival, meglegyen a stratégiád, és légy konkrét!

Annak érdekében, hogy elérhető legyen a megmászni kívánt hegycsúcs, fontos, hogy tudd, miért fontosak a pénzügyi célok és miként állhatsz neki a tervezésüknek.

Azt is tudnod kell, milyen módszert alkalmazz a célok felállítására, és hogyan érd el azokat! Végül pedig a tervezéshez és megvalósításhoz szükséges erőforrásokkal is tisztában kell lenned.

Soknak tűnik? Ha elolvasod részletes cikkünket, egyből kitisztul majd a kép, és kedved támad megalkotni a pénzügyi céljaid!

Miért fontosak a pénzügyi célok?

Az élet minden területén fontosak a célok, hiszen ezek hajtanak minket előre. Akár a magánéletben, akár a vállalat vezetése révén, de a pénzügyi célok meghatározása könnyebbé teheti a bejárni kívánt utat.

A célok kitűzése segít abban, hogy eljuss az elérni kívánt pozícióig, hogy átlásd, ehhez mi mindenre van szükséged, hogy ki tudd zárni a zavaró tényezőket és ne mindig másokhoz hasonlítsd a vállalatod.

Tudtad például, hogy az amerikaiak 34%-ának egyáltalán nincs megtakarítása?

Vajon mi lehet a helyzet magyar fronton?

Nagy eséllyel neked is több évre lesz szükség ahhoz, hogy elérd céljaidat, de hidd el, megéri a befektetett idő.

A célok nem csak motiválnak, hanem megkönnyítik azt is, hogy összpontosíts és sokkal többet hozhass ki a pénzügyeidből, mint azt elsőre gondolnád.

Mivel a házat sem a tetejétől kezdjük el felépíteni, itt is biztos alapokra lesz szükség: de ha elvárásaid világosak, reálisak és átgondoltak, a siker nagy eséllyel kopogtat majd az ajtón.

Hogyan állj neki a célok felállításának?

Jó, ha tudod, miért fontos felállítani egy pénzügyi tervet, de azt is tudnod kell, miként állj neki ennek a folyamatnak.

1. lépés: Jöhetnek a hosszú távú célok! 

Évekre, akár évtizedekre is megtervezheted a céljaid: ezek remek keretet fognak adni annak, hogy pontosíts, számszerűsíts és meghatározd az ezekhez tartozó részleteket. Ezek lehetnek az üzleti terved részei is, a lényeg, hogy ne másokhoz mérten tűzd ki őket, hanem a saját vállalatodnak megfelelően.

2. lépés: Készíts egy “útvonalat”!

A hosszú távú célok meghatározásában az a jó, hogy egységekre tudod őket bontani, azaz ki tudod jelölni a megfelelő utat hozzájuk. Készíthetsz éves, havi, de akár heti szintű terveket is ahhoz, hogy elérd azt, amit kitűztél, de mindenképpen bontsd részekre a nagy egészet.

Ha út közben szükségét érzed, gondold újra vagy alakíts a kitűzött részcélokon.

3. lépés: Okosan kezeld a befektetéseid!

A pénzügyi célok kapcsán egy fontos pont a befektetések megválasztása. Ezek lehetnek egy jobb adónem kiválasztása, állami támogatások és pályázatok felkutatása vagy a takarékosság mikéntjének kidolgozása.

Ha látod, hogy honnan és miként csorognak be a bevételek, miként távoznak a kiadások, nem csak a nyereség kiszámolása lesz egyszerűbb, hanem a célok elérése is.

Nézd meg, honnan indulsz!

A cél eléréséhez ismerni kell a kiindulópontot is. Az anyagi helyzet, az elérhető lehetőségek és a jelenlegi helyzet ismerete nélkül nem lehet konkretizálni a vágyakat.

Nézd meg honnan indulsz, ismerd meg a céged jelenlegi költségvetését és erőforrásait. Tudjuk, hogy a költségek rendezése nem egyszerű feladat, de ebben például segítséget nyújthat egy könyvelő is.

Gondold át, hogy miben szeretnél sikeresebb lenni, hogyan áll a mostani helyzeted. Mik azok az elemek, amelyekkel elégedett vagy, és mi az, ami fejlesztésre szorul. Milyen akadályokat veszel könnyen, és miket nehezebben? Minél jobban rálátsz a jelenre, annál könnyebb lesz tervezni a jövőt!

Határozd meg az erősségeid és a gyengeségeid egyaránt!

Tűzd ki az elérni kívánt célt!

A realitás ismeretében jöhet az elérni kívánt cél! Nagyon fontos, hogy elérhető célokat tűzz ki, hiszen így nem csak a csalódás elkerülése, hanem a fejlődés is garantáltabb lehet. 

Legyél konkrét!

A konkrét célok kitűzése azért is fontos, mert az alábbiak túl általánosak ahhoz, hogy elérd őket:

  • A hazai piac jelentős szereplőjévé szeretnék válni,
  • Minimalizálni akarom a költségeinket,
  • Növelni akarom az értékesítést,
  • Javítani fogom a munka minőségét,
  • Maximalizálom a nyereséget,
  • Növelni akarom a munkavállalók motivációját (például teljesítménybérrel).

Sokkal jobb, ha számszerűsíted a vállalati célokat és a tervcélokat is. Például: “A következő 3 évben 15%-kal szeretném növelni a bevételem.” Így máris megvan az időintervallum és az elérni kívánt pénzügyi cél is.

Fontos, hogy kritériumokat is meghatározz, melyek nem csak téged, hanem a munkavállalóid is segítik majd.

A pénzügyi célok meghatározása: a SMART módszer

A pénzügyi terv részét képezheti a SMART módszer, amelyek megadják az irányt és könnyebbé teszik a tervezést. Az angol SMART szóból betűnként lebontva ismerheted meg azt az öt elemet, amelyek segítik majd a gondolkozást.

Specific, azaz a konkrét cél

Elsőként határozd meg, konkrét számokkal, az elérni kívánt célt.

Például: “A következő 5 évben iparágon belül, be akarok kerülni a 10 legsikeresebb vállalat közé.”

Measurable, azaz a mérhető cél

A céljaid elérése legyen világos, és mérhető. Ha a 10 legjobb cég közé akarsz kerülni, nem csak ismerned kell a versenytársakat: a saját céged helyzetét is tudnod kell.

Attainable, azaz az elérhető cél

Ne tűzz ki irreális elvárásokat! Ha most a 40. legjobb vagy iparágon belül, sokkal nehezebb helyzeted lesz, mintha a 12. helyen lennél. Olyan rövid távú célokat válassz, amelyek már közel vannak. A hosszú távú célokkal azonban lehetsz bőkezűbb, de mindig legyen valóságalapjuk!

Relevant, azaz a releváns, valós cél

Tedd fel magadnak a kérdést: miért épp ezt a célt akarom elérni? Azért, mert tudom, hogy a cégem fejlődőképes és olyan bevezetések vannak a tarsolyomban, amelyek reflektálnak a piaci hiányra?

Mindig ismerd a körülményeid, így könnyebb lesz reális célt felfesteni.

Time-bound, azaz az időponthoz kötött cél

Végül az időtényező: rendkívül fontos! A határidők legyenek határozottak, de elérhetőek. Ne egy éven belül akarj nagyot ugrani: inkább told ki 3-4 évre a határidőt, és a részcélok is ehhez idomuljanak.

Így érd el a kitűzött célokat!

Ha már megvannak a célok, jöhet az is, hogyan érd el őket! Mindig legyenek hosszútávú és rövidtávú céljaid!

Ezek érdekében persze tegyél meg mindent, de maradj a földön, hogy ne érjen csalódás!

Készíts rövid és hosszú távú befektetési terveket, vezesd a kiadásaid és bevételeid ezeknek megfelelően! Rendkívül hasznos, ha hónapok és évtizedek távlatából is megnézed a céged: rövid távon valószínűleg hamarabb beérnek a sikerek, amelyek majd motiválnak a hosszú távon kitűzött célok elérésében!

A rövid távú pénzügyi célok

A rövid táv voltaképp a részek meghatározása: akcióterv készítése, a kis lépések meghatározása, a nagy cél lebontása és az ehhez szükséges segítség meghatározása mind mind ide tartozik. 

Például a cél eléréséhez, a megfelelő befektetéshez szükséged van 10 000 000 millió jó magyar forintra? Hogyan tudod ezt elérni? Miből tudod finanszírozni? Hol kell csökkentened és hol kell növelned ahhoz, hogy a megadott határidőre meglegyen a pénz?

A rövid távú célok folyamatosan fenntartják a motivációt és előre visznek a nagyobb célok felé.

A hosszú távú pénzügyi célok

Álmodhatsz nagyot, de maradj a realitás talaján. Például hiteled van, és szeretnéd visszatörleszteni a következő öt évben. Mi minden szükséges ehhez?

A hosszú távú célokat akár 10-20 évre előre is leírhatod, csak azt lásd, mi minden vezethet el odáig, hogy ez a cél ne csalódássá váljon.

Érthető, ha folyamatosan változik a helyzet, és az is, ha váratlan események tesznek keresztbe neked: éppen ezért érdemes folyamatosan felülvizsgálni a hosszú távú pénzügyi célokat és ehhez igazítani a rövidtávúakat. 

Hogyan oszd fel az erőforrásaid a kitűzött célok érdekében?

Végül pedig a célok elérése érdekében azt is fel kell osztanod, kikre, vagy mikre van szükséged azokhoz.

Például egy jó könyvelőre? Egy megbízható tanácsadóra? Pár új alkalmazottra?

A stratégiai döntések megvalósításához szükséged lesz a vállalati erőforrások felmérésére, esetleges megváltoztatására. Mik lehetnek ezek?

Stratégiai alapok: jellemzően anyagi forrásból származnak, melyek átcsoportosíthatók egyik területről a másikra.

Vezetői hozzáállás: értelemszerűen a Te hozzáállásod hajtja majd a többieket is. A pénzügyi célok meghatározásában az emberi tényező ugyanannyit nyom a latba, mint az anyagi források. Ha megvan a megfelelő menedzsment és szakmai felkészültség, a célok elérése is valóságosabbá válik.

Technológiai ismeretek: a fentihez hasonlóan technológiailag is fel kell készítened a vállalatot a célok elérésére. Ha például nincs meg a megfelelő géppark a cél eléréséhez, nem fog sikerülni a terv: nagy eséllyel ide kell csoportosítanod a megfelelő összegeket.

Befektetések, kapcsolatok: vedd körbe magad olyan szakemberekkel és fektess be olyan lehetőségekbe, melyek előre visznek a céljaid felé.

A jó kapcsolatok segíthetnek abban, hogy mielőbb elérd a céljaid: ha pedig úgy érzed, egy tanácsadás keretében könnyebb lenne összeraknod a pénzügyi céljaid, keress bátran minket, és segítünk!