Rendben van a cégedben a MATEK?

Szeretnél több nyereséget elérni a cégedben, de nem tudod hova tűnik el a pénz? Vagy előfordul, hogy sakkozni kell, hogy a számlák minden hónapban ki legyenek fizetve? Nyugalom, nem vagy egyedül, ezekkel a jelenségekkel mások is találkoznak.

Ami a jó hír, hogy ezen könnyebben tudsz változtatni, mint azt elsőre gondolnád. Ebben a cikkben megmutatjuk, milyen területeken kell tudatosnak lenned ahhoz, hogy a cég pénzügyei feletti kontroll visszakerüljön a kezedbe.

Amikor valami nincs rendben

Egy cég életében számos tünete lehet annak, hogy valami rosszul működik. 

Ezeknek egy része a cég anyagi működését illeti, de a cégvezető vagy egyéb munkatársak munkájában is fellelhetőek problémára utaló jelek. 

Nézzük végig egyesével, milyen problémás területek vannak. 

1. A cég nem éri el a kitűzött pénzügyi célokat

Ha a cég nem tudja teljesíteni a kitűzött pénzügyi célokat, annak minden esetben működésbeli okai is vannak. 

Ez nem minden esetben jelenti azt, hogy egy-egy ember hibázik, vagy csak a munkatársak teljesítménye miatt nem elég produktív a cég. A pénzügyi célok elérésének lehetnek mélyebben gyökerező okai, amelyeknek a felderítéséhez komolyabb analízist kell végezni.

Persze az is előfordulhat, hogy a kitűzött célok nem reálisak. Ez azonban egy profi cég esetében nem reális, hiszen itt jó esetben hozzáértő, kompetens szakemberek tűzik ki a pénzügyi célokat.

2. Nincs rendben a könyvelés

Ha a könyvelés nem stimmel, az elég egyértelmű oka annak, hogy a pénzügyi kontroll nem megfelelő a cégen belül. 

A kontroll azonban visszaszerezhető, ehhez azonban rendbe kell tenni a cég könyvelését. Erre megoldást lehet a könyvelőváltás, hiszen ha a könyvelő nem végez elég pontos munkát, az igen komoly problémákat okozhat a cég pénzügyeiben.

Persze nem minden esetben a könyvelő hibája. Ha nincs megfelelő kommunikáció a könyvelő és a cég vezetősége között, az is vezethet könyvelési problémákhoz.

Ha például a cégvezető teljesen a saját pénzeként kezeli a cég vagyonát, és nem számol el a cég felé a költéseivel, akkor kialakulhatnak akár nagyobb gondok is. Ne feledd, a cég pénze nem a te pénzed.

pontatlan könyvelés

3. Nem tudod, hova tűnik el a cégből a pénz

A pénz szivárgása egy igen nagy probléma, és egyértelmű jele annak, hogy nincs megfelelő módon kontrollálva a cég pénze.

Ennek egyik módja, hogy a cég olyan dolgokra költ, amik tulajdonképpen nem, vagy csak kis mértékben járulnak hozzá a fejlődéshez és az optimális működéshez. 

Hozunk egy példát, hogy jobban érthető legyen:

Tegyük fel, hogy van egy kis létszámú cég, ahol a cégvezetőn kívül dolgozik 6 ember. Tartalomgyártással, online marketinggel foglalkoznak. Van pár ügyfél, akik szeretnének havonta egy podcastot is rögzíteni. A cégvezetője úgy dönt, hogy nagyobb irodát bérel, és berendez egy podcast-helyiséget, hogy minőségi tartalmakat lehessen gyártani. Pár hónap múlva azonban, amikor még mindig csak 2 ügyfél miatt tartják fenn a stúdiót, a bérleti díj egyre nagyobb terhet jelent, de nem tudnak visszaköltözni az előző irodába, mert akkor hatalmas kötbért kellene fizetni az iroda bérlőjének. 

A cégvezető felmond az egyik munkatársnak, hogy spóroljon a kiadásokon. Úgy gondolja ez a legjobb módja, hogy megoldja a pénzügyi nehézségeket. A munkatárs távozik, a költségek valóban alacsonyabbak lesznek, így a cégvezető úgy gondolja, megoldotta a problémát. A többi munkatársra még több munka fog hárulni, hiszen kevesebben lettek, de a munka mennyisége ugyanannyi. Ennek rövidtávú következménye a hibák számának növekedése, hosszú távon pedig a munkatársak kiégése.

Hogy mi volt itt a probléma? Hol szivárgott el a pénz?

Egyértelmű, hogy nem kellett volna saját stúdióba befektetni és ezért nagyobb irodát bérelni, hiszen nem hajtott belőle akkora hasznot a cég, hogy profitábilisnek tekintsük ezt a befektetést.

A rossz, nem megfelelő időben és módon befektetett pénzek – amelyek lényegében elégnek – igen hamar komoly pénzhiányhoz vezetnek, aminek a következményei a cég működését is veszélyeztethetik.

4. Napról-napra, hónapról-hónapra működik a cég

Ha egy cég számára a havi számlák és a bérleti díjak befizetése is gondot jelent, az egyértelmű jele a pénzügyi és működésbeli problémáknak. 

Ez lényegében tűzoltás, amikor minden egyes nap arról szól, hogy valahogy túléljék a dolgozók a napi teendőket. Nincsen koncepció, nincs szervezve és vezetve a cég. A csapatvezetés az egyik legfontosabb része a munkahelyi életnek. 

pénzügyi problémák

Ha a cég hónapról hónapra él, az azt is jelenti, hogy a cégnek nincsen tőkéje. Tartalékok hiányában pedig nem lehet a fejlődésre és a célok elérésére koncentrálni. Ha folyamatosan a tűzoltással kell foglalkozni, akkor egy idő után összeomlik a dolog.

Ez persze nem csak az anyagiakra igaz. Ha a munkatársak képzése, vagy a infrastruktúrában akadó problémák megjavítása – számítógépek, nyomtatók, stb – is akadozik, az ugyanúgy lassítja a munkát, ezáltal pedig romlik a szolgáltatás minőség.

5. Cégvezetőként olyan munkákat végzel, amit nem neked kellene?

Ha cégvezetőként azon veszed észre magad, hogy apróságokkal foglalkozol, amivel nem kellene, akkor biztos lehetsz benne, hogy a cég menedzselése nem jól működik.

Az, hogy egy vezető mikromenedzsmenttel foglalkozik, az igazából magának a vezetőnek a hibája. Ennek számos oka lehet. 

feladatok delegálása

Az egyik, hogy nem bízik a munkatársaiban, és mindent a saját ellenőrzése alá akar vonni. Az is előfordul, hogy a munkatársak tudása nem megfelelő, így nem tudják elvégezni a feladatukat. Ebben azonban szintén a vezetőnek van felelőssége, hiszen az ő dolga a kollégák fejlesztésének a megszervezése. 

Ezek a problémák egyértelmű jelei annak, hogy a cégnek szüksége van egy átható elemzésre, amivel kiszűrhetőek a problémás részek. Csak így lehet megoldást találni a problémákra.

Ha ezek közül egyet – vagy akár többet is – észlelünk a cégünkkel kapcsolatban, akkor mindenképpen szükségünk van segítségre.

De mit tehetünk azért, hogy jobban működjön a cégünk?

5 terület, amelynek rendben kell lenni a cégedben

A korábban említett problémák természetesen orvosolhatók. 

Minden cég arra törekszik, hogy sikeres legyen. Vannak azonban olyan területek, amelyek esetében a rendezett és tudatos működés elengedhetetlen.

1. Munkatársak

Az első, és talán legfontosabb tényező az a munkaerő, pontosabban az, hogy a munkatársakkal minden rendben legyen.

Ez egyrészt abban nyilvánul meg, hogy minden pozícióban a megfelelő képesítéssel rendelkező ember van, aki a lehető legnagyobb tudással rendelkezik az adott területen. 

A másik fontos dolog, hogy a munkatársaknak motiváltnak kell lenniük. Ha a munkatársak motiváltak, akkor sokkal produktívabbak, jobban teljesítenek, ami jelentős hatást gyakorol a cég működésére is.

Ha azonban nincsenek kitűzve az elérendő célok, a munkatársak motiválatlanok lesznek, ami rontja a teljesítményüket.

Ami azonban még ennél is rosszabb, hogy nem fogják jól érezni magukat. 

A K&K Tudatos Könyvelés csapata hisz abban, hogy a kiegyensúlyozottság és a jókedv pozitív hatást gyakorol a munkahelyi teljesítményre. Akik pedig jó kedvvel térnek haza a munkából, azok a magánéletben is nyugodtabbak, boldogabbak tudnak lenni.

munkatársak

2. Arányok

Az arányok betartása is kiemelkedően fontos. 

A megfelelő pénzügyi tervezés alapfeltétel, de ezen belül is az arányosság az, ami hatékonyabbá teheti a cég működését.

Gondolj csak a korábban leírt példára, amikor a vállalkozás sikere egy rossz befektetésen, a podcast-stúdión múlt. 

A cég vezetőjének tudnia kell, milyen reális célokat tűzzön ki, illetve hogy megfelelő, arányos vállalásokat tegyen.

A kimutatások, mérések jó támpontot adhatnak, hiszen így számokkal is ellenőrizhetjük, hol tart a cég, és milyen reális célokat lehet kitűzni a jövőben. Az arányok segíthetnek, hiszen a számokat csak egymáshoz viszonyítva tudjuk értelmezni.

3. Tudatosság

A tudatosság a siker alapköve.

Ez persze nem csak az üzletben van így. Ha a cég vezetője illetve a munkatársak is fejben rendben vannak, akkor a munkahelyen is minden gördülékenyebben és produktívabban fog menni. 

Ha azonban baj van a magánéletben, akkor a munka sem lesz kiemelkedői. A tudatosság, a nyílt, őszinte kommunikáció azonban segíthet akár a munkahelyi, akár a magánéleti problémák megoldásában.

Ha pedig az egyik jellegű probléma megoldódik, arra tudatosan építenünk kell, hogy a többi probléma megoldását is segítsük.

Ezekben a dolgokban segíthet az, ha a cégnek van egy kiépített, tudatosan gyakorolt szellemisége, amely minden munkatárstól elvárható. Így könnyebben épül kollektíva, a munkatársak szakmai és magánéleti problémákban is tudják egymást támogatni.

4. Eredményesség

Az eredményesség mérése is segíthet abban, hogy a cég állapotáról reális képet kapjunk.

Ha a cég egyes részlegeinek a teljesítményét is monitorozzuk, akkor könnyebb kiszűrni a problémás területeket, így hamar változtatni lehet a kevésbé jól működő dolgokon.

Ha például a cég évről évre növekszik, a munkatársak bére is folyamatosan emelkedik, a cégvezető is elégedett, ráadásul még tartalékot is tud felhalmozni a cég, akkor jó eséllyel nincsen nagy baj az eredményességet illetően. 

eredmények vizsgálata

5. Költségoptimalizálás

A költségek optimalizálása nem feltétlen azt jelenti, hogy mindenféle kiadást csökkenteni kell.

Az optimalizálás lényege, hogy a megfelelő területre a megfelelő összeg legyen befektetve. 

A cégeddel kapcsolatban tisztában kell lenned, mely területek viszik el a legtöbb illetve a legkevesebb pénzt?

Ha pedig a mérések azt mutatják, a legdrágább terület nem járul hozzá a növekedéshez, akkor csökkenteni kell ezeket a költségeken. 

De ugyanígy a másik oldalon is. 

Ha egy kevesebb pénzt igénylő terület nagy potenciált rejt magában, akkor érdemes lehet arra még több energiát és pénzt fordítani.

Ezeket a költségeket azonban alaposan ki kell elemezni, és a lehető legjobb döntést kell meghozni, ami viszont nem mindig könnyű.

Van azonban egy módszer, ami azonnali segítséget nyújthat.

A MATEK analízis azonnali megoldást nyújt

Ennek az 5 területnek a rendbetétele azonnali és jelentős változás hozhat a céged működésében. 

A MATEK-analízis szolgáltatást épp azért hoztuk létre, hogy a legfontosabb területekre fókuszálva tudjunk segítséget nyújtani régi és új ügyfeleink részére.

Ha a cikkben leírt problémák egyike – vagy akár több is – a te cégedben is jelen van, akkor keress minket bátran, a MATEK-analízissel ígérjük, segítünk megoldani a problémákat.