Személyi jövedelemadó változások 2019: munkavállalókat (bért) érintő kedvezmények, ingatlan-bérbeadás

Ahogyan számos egyéb törvény esetében, úgy a személyi jövedelemadóval kapcsolatban is változásokat hozott a 2019-es év. Az egyes adótörvények uniós kötelezettségekhez kapcsolódó, illetve adóigazgatási tárgyú módosításáról szóló T/2931. számú törvényjavaslat elfogadása ugyanis ezt eredményezi.

De pontosan milyen formában és milyen mértékben változott 2019-ben a személyi jövedelemadó?

Ebben a cikkben éppen ezeket a változásokat vesszük górcső alá.

Rövid összefoglaló a személyi jövedelemadóról

Személyi jövedelemadót (szja) minden magánszemélynek fizetnie kell a saját jövedelme után. Ennek alapján megállapítható, hogy az szja tárgya a bevétel.

A tisztánlátás kedvéért: bevételnek nevezünk minden, az adóévben elvégzett tevékenység ellenértékét.

Az szja abból a célból jött létre, hogy a közterhekhez a magánszemélyek is hozzájáruljanak. Ezenfelül biztosítja az állami, illetve az önkormányzati költségvetés számára szükséges adóbevételeket. 2016-ban a személyi jövedelemadó az adóbevételek 13,5 százalékát tette ki.

A jelenlegi törvények szerint az szja kulcsa 15 százalék – erre az értékre egyébként a 2016-ban érvénybe lépő törvénymódosítások során csökkent.

A bevallási határidőt tekintve eltérés mutatkozik a magánszemélyek és az egyéni vállalkozók között. Előbbieknek ugyanis február 15-ig, utóbbiaknak pedig május 20-ig kell elkészíteniük az adóbevallásukat.

Mikor nem kell bevallani a személyi jövedelemadót?

Vannak bizonyos esetek, amikor a személyi jövedelemadót nem kell bevallani. Ilyenek az alábbi esetek:

  • a jövedelem kiszámításánál figyelembe nem vett bevétel esetén;
  • 200 000 forintot nem meghaladó értékű ingóság értékesítéséből származó bevétel esetén;
  • 0 százalékos adókulcsú jövedelem esetén;
  • 50 000 forintot el nem érő osztalékjövedelem és árfolyamnyereség esetén
  • kamatból származó jövedelem;
  • illetve olyan jövedelem esetén, amiből a kifizető végleges adót vont le.

Az ingatlan-bérbeadással kapcsolatos változások

Az egyik legfontosabb változás – röviden összefoglalva –, hogy 2019-től az ingatlant bérbe adó magánszemélyek esetében már nem minősül bevételnek a bérlőre áthárított rezsiköltség, ennek értelmében tehát kiszámlázni sem kell. Ugyanez vonatkozik a bérbe adott lakással kapcsolatos esetleges javítási költségekre is.

JÓ TUDNI: Jelentősen egyszerűsödött továbbá az adminisztráció, mert így a tételes költségelszámolást választóknál nem kell beírni sem költség-, sem bevételoldalra ezt a tételt. A 10%-os költséghányadot választóknál pedig az adó alap csökkent az áthárított rezsi költség összegével.

Ezáltal a rezsit is kiszámlázó bérbe adók mintegy 10 százalékos adómegtakarításra tehetnek szert. Ha ugyanis eddig azért nem alkalmazták a 10 százalékos költségáltalányt, mert ennél magasabb volt a kiszámlázott rezsi költsége, most megnyugodhatnak, hiszen ezentúl mindezt úgy tehetik meg, hogy közben elszámolták a rezsi bevételét is. 

Amire a legtöbben kíváncsiak: cafeteria 2019. Mi maradt és mi változott?

Bizonyára hallott már róla, hogy a kedvezményes adózású cafeteriaelemek köre 2019-ben csökken. Ezáltal kiesik az adómentes juttatások köréből a lakáshitel és lakásszerzési, valamint a lakhatási támogatás, illetve a számítógéphasználat biztosítása és a diákhitel-törlesztés is.

De további változásokról is beszélhetünk.

Hogyan alakulnak a béren kívüli juttatások 2019-ben?

A béren kívüli juttatások összetétele és közterhe is változott a korábban már említett törvényjavaslatok elfogadásával.

FONTOS: Megszűnt többek között az 1,18-as szorzó, és a 14 százalék egészségügyi hozzájárulás (eho) helyett, 19,5 százalék szociális hozzájárulást (szocho) kell fizetni utána, illetve 15 százalék személyi jövedelemadót (szja).

Az idei évben csökken a béren kívüli juttatások száma is. A készpénzjuttatás (éves 100 000 forintig), illetve az üdülési szolgáltatás kikerül az adómentes cafeteriaelemek köréből, és csak a SZÉP kártyára fizethető összeg marad meg, melynek azonban változik az adózása – 34,22 százalékról 34,5 százalékra nő a közteher.

Milyen változásokkal kell számolnunk az egyes meghatározott juttatásokkal kapcsolatban?

Az egyes meghatározott juttatások köre jelentősen szűkült, az adóvonzata azonban 2019-ben is változatlan maradt, tehát továbbra is 40,71 százalékkal kell számolnunk. Maradt továbbá az 1,18 százalékos szorzó, eho helyett azonban itt is 19,5 százalékos szochót, illetve 15 százalékos szját kell fizetni utána.

A juttatások közül kikerül például a biztosítás, az utazási bérlet, az üdülési szolgáltatás, a munkavállalóknak azonos feltételekkel nyújtott termék vagy szolgáltatás,az Erzsébet utalvány, az iskolakezdési támogatás, a munkahelyi étkeztetés, az iskolarendszerű képzés támogatása, az önkéntes nyugdíjpénztár és az egészség- és önsegélyező pénztári befizetés, valamint a munkavállalóknak azonos feltételekkel nyújtott termék vagy szolgáltatás is.

Ennek ellenére a fentiekben említett juttatások mindegyike adható cafeteriaelemként,  arra kell csupán figyelni, hogy 2019-től ezek már munkabérként adóznak.

A jövőre vonatkozóan tehát az a legfőbb kérdés, hogy hány vállalkozás fog 2019 után is élni az ilyen cafeteriaelemek alkalmazásával?

Ha ugyanis azt vesszük alapul, hogy ezek megítélése eddig sem volt teljes mértékben pozitív a munkavállalók körében, az idei évtől ráadásul komolyabb adminisztrációs és adózási terhek is nehezednek rájuk, feltehetőleg a cégvezetők körében is jelentősen csökken majd a népszerűségük.

Adómentessé válik a munkaszállás

A munkaszálláson való elhelyezés 2019-től adómentessé válik – amennyiben a munkavállalónak nincs az adott településen 50 százalékot meghaladó tulajdoni hányada valamilyen lakóingatlanban. Ez a rendelkezés – bizonyos esetekben – kiváltani képes a lakhatási támogatást.

Arra azonban fontos figyelni, hogy a munkaszállás nem lehet szálloda.

2019-től különösen nem éri meg késni az adófizetéssel

A 2018-as évben érvényben lévő 1,8 százalékos késedelmes vagy hiányos adófizetés esetén (az adózóra) kiróható pótlék mértéke 5,9 százalékra, azaz több mint a háromszorosára nőtt. Éppen ezért különösen fontos figyelnünk arra, hogy késedelem esetén ne várjuk meg a hatóságok figyelmeztetését, korrigáljuk mi magunk a hibát.

FONTOS: A fent leírt információk tájékoztató jellegűek, a különféle vonatkozó jogszabályok esetenként még ennél is bonyolultabbak lehetnek.

A cikk elkészítése során arra törekedtünk, hogy segítsük azokat a magánszemélyeket és egyéni vállalkozókat, akik szeretnének tisztában lenni a személyi jövedelemadó 2019-es változásait illetően.

Amennyiben a témával kapcsolatban további kérdései merülnének fel, lépjen velünk kapcsolatba és kérjen adótanácsadási időpontot.

Munkatársaink ugyanis egészen biztosan tudják önt segíteni a legjobb döntés meghozatalában.