
Egy-egy termék vagy szolgáltatás árazása során különböző módszereket használhatunk ahhoz, hogy minél jobb és ideálisabb árakat határozzunk meg. A jó ár pedig nem csak a piac számára ideális, de nekünk is magas nyereséget hoz. Cikkünkben megmutatjuk, hogy melyek azok az árképzési stratégiák, tippek, amelyeket alkalmazva könnyedén növelheted a profitodat.
Mit jelent pontosan az árképzés és miért fontos?
Egy termék sikeres eladásának az egyik legfontosabb összetevője a termék ideális árának meghatározása. Ezt a folyamatot nevezzük árképzésnek.
Az ideális vagy megfelelő ár pedig az az összeg lesz, amiért az adott terméket a lehető legmagasabb nyereséggel, profittal lehet eladni.
Ha konkrétan a nyereségszámítás módja érdekel, erről is írtunk egy cikket.
Árképzési módszerek, amelyeket érdemes megismerned
Többféle árképzési elv létezik, de már az alábbi három ismerete és gyakorlatba való átültetése is sokat segíthet abban, hogy a vállalkozásod nyereséget termeljen és átláthatóbbá váljon.
Költségalapú árképzés módszere
Ez az egyik legismertebb és legalapvetőbb árképzési mód, ha a vállalkozás gyárt és terméket értékesít. Itt a hangsúly az önköltség pontos meghatározásán lesz. Ennél a típusú árképzésnél elméletben a versenytársak árai többnyire háttérbe szorulnak és a termék eladási árát a költségek alapján állítják be.
Versenyszerű árképzés, azaz a piaci árak szerinti árazás
Leggyakrabban kezdő vállalkozások és termékeket értékesítő vállalkozások alkalmazzák ezt a módszert. Itt már a versenytársak árait is figyelembe veszi a kereskedő és a saját termékének árát ennek megfelelően határozza meg.
Értékalapú árképzés
Ez a módszer kevésbé használt széles körben, azonban új nézőpontot hoz be az árazásba. A legfontosabb kérdések amelyek ennél a módszernél felmerülnek, hogy mekkora az érték, amit termék vagy a szolgáltatás ér a vásárlók számára, és milyen, valamint mekkora problémára kínál megoldást? Ez a módszer kreativitást és bátorságot igényel, de érdemes beépíteni az árazásba.
Hogyan alakítsd ki a megfelelő árat?
A megfelelő ár kialakítása nem minden esetben egyszerű és egy vállalkozás életében időről-időre visszatérő kérdést jelent. Ha túl alacsony, akkor könnyen azonosítják a vásárlók a terméket a rossz minőséggel, és a profitod is minimális lesz. Míg a túl magasra pozícionált árú termékeket nem fogják megvásárolni tőled az emberek és inkább a konkurens felé fordulnak.
Ahogyan az ideális vevő vagy ügyfél meghatározása kapcsán, úgy az árazás területén is nagyon fontos a 20/80 szabály.
Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleid 20%-a fogja megtermelni az összes jövedelmed 80%át. Tehát az emberek egyötöde lesz hajlandó többet fizetni egy adott termékért a többieknél. Ehhez pedig érdemes több árképzési stratégiával, ajánlattal is alkalmazkodni.
Ha a cél a profitnövelés: alkalmazz árképzési stratégiát!
Ahogy fentebb már láthattad, esszenciális kérdés, hogy az árazás kapcsán kijönnek-e a megfelelő számok, azaz fedezi-e a költségeidet és a hoz-e kellő profitot a terméked ára.
Megfelelő árképzési stratégiákat alkalmazva, akár marketing pszichológiai eszközöket is bevetve, nem csupán a vevőid vagy az ügyfeleid járhatnak jól, de neked sem kell izgulni a megtérülésen és a profitnövekedésen.
Lásssuk, hogy az árképzési módszereken túl még milyen megoldások vezethetnek el téged ehhez a win-win helyzethez!
1. Az értékes terméktársítások: a csomagajánlatok
Gondolj bele egy pillanatra. Egyetlen termék árát könnyen össze tudod hasonlítani egy, a piacon lévő, hasonló termék árával. Azonban egy csomagajánlatnál ez a legtöbb esetben nem lehetséges. Így már itt versenyelőnybe kerülhetsz.
Ha pedig pszichológiai oldalról vizsgáljuk meg a csomagajánlatokat, könnyen belátható, hogy a vevő számára vonzóbb lesz mondjuk egy 3 termékből álló ajánlat például 1000 Ft-ért, mint 1 db termék 400 Ft-ért.
Ennél a stratégiánál fontos, hogy valós értéket adj a vevőnek és számodra is megérje az ajánlatot értékesíteni.
Fontos, hogy tudatosítsd, hogy lehet, hogy nem fogsz akkora bevételre szert tenni egy-egy csomag kapcsán, mintha külön-külön adnád el az adott termékeket. Viszont így nagyobb a valószínűsége annak, hogy a vevő megvásárolja őket csomagban, mint annak, hogy a termékeket egyesével, a magasabb egységáron, egyenként beszerezze.
2. A csali árazás
Az emberek többnyire akkor döntenek könnyedén, ha van viszonyítási pontjuk, amihez képest megvizsgálhatják a döntésük tárgyát. Erre a pszichológiai tényre épít a csali árazás taktikája.
A legjobb, ha három lehetséges opció esetében alkalmazzuk ezt a módszert. Ugyanis, ha a három termék közül az egyik látványosan hátrányban van a többivel szemben, akkor az módosíthatja az emberek döntésének irányát.
Elég csak elképzelni, hogy drága, prémium kategóriás és egy rosszabb minőségű, de olcsó termék közé elhelyez a vállalkozó egy csali terméket, amelynek szándékosan rossz az ár-érték aránya. Ez a lépés egyszerre mind a két irányba tereli a vásárlókat. Ők pedig jó szívvel választhatják a prémium terméket vagy ha árérzékenyek, az olcsóbb szolgáltatást. Mind a ketten jól járnak.
Mivel a termékek közül a második lehetőség annyira rossz, hogy szinte senki sem fogja választani, egy referencia pontot képez, amivel szemben az első vagy a második ajánlat is nagyon jó üzletnek fog tűnni.
De ez a módszer természetesen két termék esetén is ugyanolyan hasznos megoldás lehet.
3. A „borotva és penge modell”
A Gillette borotva cég nevéhez kötődő „borotva és penge modell” igazán izgalmas üzleti inspirációt adhat. Arra a megoldásra mutat rá, amikor egy terméket ingyen vagy kimondottan olcsón adnak a cégek, és aztán nagy profitra tesznek szert a hozzá kötődő termékek eladásából.
A Gillette egy élethosszig tartó ügyfélkört épített így ki, ugyanis az olcsó bortovái mellett, a rendszeres cserére szoruló pengéket is ő értékesítette, és ezzel bőven behozta a borotva eladásán elszenvedett veszteséget.
Napjainkban a legjobb példa erre a modellre a videojáték konzolok piaca, ahol a legfrissebb termékek akár az első 1-2 évben is veszteségesek lehetnek, de a különböző előfizetések, a szoftverekhez kötődő licenszek vagy más vásárlások és exkluzív játékok balanszírozzák ezt.
4. Az ingyen termékek
Az ingyenes termékek módszere egyszerű, azonban érdemes alaposan átgondolni, hogy lesz-e profit értéke, ha beemeljük az üzleti működésbe.
Az ingyenes termék egy olyan más termékünk mellé csatolt extra szolgáltatás, ami már önmagában is értéket képvisel. Leggyakrabban ezek termékminták, ingyenes hanganyagok, e-bookok, webináriumok.
Ezek az ingyenes csalik egyrészt a szakértelmedet támasztják alá, másrészt segítenek, hogy megismerjék a termékeidet, szolgáltatásodat a leendő ügyfeleid, és egy bizalmasabb kapcsolatot is képíthetsz velük.
Ha szeretnél bevezetni az üzletedbe egy ingyenes terméket, az első lépésként mindenképpen mérd fel, hogy megéri-e neked. Ezt pedig érdemes az alábbi két kérdés mentén végig gondolni:
- Mennyiért állítod elő az adott terméket?
- Milyen megtérülése lesz? Azaz, ha megkapja az adott terméket ingyen a vevő, mennyi a valószínűsége, hogy fog tőled vásárolni?
+1 Vizsgáld felül a jelenlegi árazásodat!
Sok vállalkozásnál megfigyelhető, hogy egyszerűen elfelejtenek árat emelni. Fontos, hogy feltedd te is a kérdést magadnak: utoljára mikor emeltél az áraidon?
Megéri ár tesztet végezni időközönként minden termékeden és megvizsgálni, hogy az adott termék ára:
- tud-e lépést tartani az inflációval és
- a legmegfelelőbb-e a vevőknek a kínált értékhez viszonyítva?
Ugyanis az árak módosítása nem jár semmilyen extra kiadással, egyszerűen csak nyereséget termel számodra. Így fontos, hogy az ártesztek segítségével felmérd, hogy mennyivel növekednek vagy csökkennek az eladásaid, ha növeled vagy csökkented az árakat.
A legfontosabb, hogy értéket adj
Ahogy látod többféle árazási és marketing megoldással növelheted a vállalkozásod profitját, azonban a legfontosabb, hogy valóban értéket adj a vevőidnek. Ugyanis egy hasznos, jó minőségű terméket vagy szolgáltatást a vásárlóid is szívesen ajánlanak másoknak, sőt belőlük is nagyobb valószínűséggel lesz hűséges és visszatérő ügyfél. Ha az általad kínált termékekkel pedig elégedettek a vásárlóid, te is biztonsággal megkérheted az árát.
Ha további segítségre lenne szükséged vagy kérdés merült fel benned a cikkel kapcsolatban, keress minket bizalommal, állunk rendelkezésedre!

Regisztrált Mérlegképes Könyvelő, Adóstratégiai és Üzleti Tudatosság Tanácsadó
2003 óta könyvelő és 2007 óta a K&K Tudatos Könyvelés KFT ügyvezetője
Küldetésem az Üzleti és magán életi Tudatosság népszerűsítése, célom hogy támogassam az ügyfeleinket abban, hogy egy profi és sikeres céget építsenek. Erősségem a stratégiai szemlélet és nagyon jól rá tudok érezni arra, hogy a partnereinknél milyen területeket szükséges fejleszteni ahhoz, hogy sikeresebbek legyenek.
Egész életemben a tudatosságra törekedtem az életem minden területén és cégemmel is ezt képviselem.