Fontos változás az e-kereskedelemben, amire kiemelten figyelned kell

Május 28. egy kiemelt jelentőségű dátum a hazai e-kereskedelemben. Olyan jogszabályi módosításokra került ugyanis sor, amelyek jelentős mértékben erősítik a fogyasztóvédelmet. A változások legfőbb célja az, hogy kevesebb legyen a vásárlókat érintő tisztességtelen illetve megtévesztő kereskedelmi ajánlat.

Ebben a cikkben bemutatjuk, milyen módosításokat kell eszközölnie azoknak a kereskedőknek, akik webshopot üzemeltetnek.

A webshopok száma egyre növekszik

Az utóbbi években egyre több webshop jelenik meg. Vannak olyan cégek, amelyek webshop indításával próbálják kiszélesíteni a piacukat. Ma már egy jól működő webshop jóformán elengedhetetlen ahhoz, hogy egy kereskedéssel foglalkozó vállalat igazán jelentős tényező lehessen.

Vannak azonban olyan vállalatok is, amelyek kifejezetten az e-kereskedelemben való működés miatt jönnek létre. Ezek a vállalkozások a legtöbbször webshopokként üzemelnek. Az utóbbi években a webshopok száma határozottan megemelkedett.

egyre több webshop

És hogy mi ennek az oka?

1. A járvány is segítette a webshopok fejlődését

A 2020-ban kezdődő világjárvány óriási hatást gyakorolt mind a társas kapcsolatainkra, mind pedig a vásárlási szokásainkra  A járvány hullámai alatt folyamatosak voltak a kijárási tilalmak, illetve a kötelező maszkviselés is mindennapossá vált. 

A gazdaság persze szintén átalakult, hiszen a korlátozások miatt a kereskedőknek új szolgáltatásokat kellett bevezetni, hogy továbbra is fenn tudják magukat tartani. 

A kiszállítás és az online rendelés rendkívül fontos szerepet kapott. A webshopok és a kiszállítás lehetősége is megjelent olyan vállalatoknál, ahol korábban ez szóba sem került. Például egyre több szupermarket is lehetővé tette az online rendelést és a kiszállítást. 

Persze nem az elmúlt pár évben alakult ki ez a szolgáltatás, hiszen már a járvány előtt is lehetett rendelni online egyes nagyobb áruháztól. A járvány azonban sokkal népszerűbbé, és sokszor szükségessé is tette ezt a módszert. 

2. A home office egyre nagyobb szerepet kap

A webshopok fellendülését segítette az is, hogy kiderült, lényegében minden, irodában, számítógépen végzett munka végezhető otthonról. A home office olyan területeken is megjelent, ahol korábban nem is gondoltak volna a munkáltatók erre.

A járvány miatt rengeteg munkavállaló lett otthoni munkavégző, így lényegében otthonról is kellett intézni egyre több dolgot. 

A webshopok üzemeltetői pedig meglátták a lehetőséget ebben, és folyamatosan fejlesztették, szélesítették a szolgáltatásaikat. 

home office

3. Új technológiák és szolgáltatások jelentek meg

Számos új technológia jelent meg, amelyek egyre kényelmesebbé és biztonságosabbá tették az online vásárlást. Ráadásul a korábban említett okoknál fogva a szolgáltatók is egyre nagyobb energiát fektettek ezeknek az újításoknak a kihasználására.

Érdemes megemlíteni az egyre több funkcióval és lehetőséggel ellátott mobilos applikációkat. Ma már szinte nem is számít releváns tényezőnek egy áruház, ha nem rendelkezik saját applikációval. Ezek az appok pedig roppant jó lehetőséget nyújtanak az online marketing számára.

A másik fontos technológiai újítás pedig az egyre népszerűbb e-bankolás. A biztonság növekedésének köszönhetően az online pénzes tranzakció ma már teljesen hétköznapi fizetési módnak minősül, aminek köszönhetően a vásárlás sokkal egyszerűbb, és így természetesen népszerűbb is.

Említettük, hogy az applikációk – és egyébként a weboldalak is – tökéletes felületet adnak a kereskedők részére, hogy új vásárlókat szerezzenek maguknak, sokszor még tisztességtelen eszközöket és megtévesztő lépéseket is bevetve. 

e-bankolás

Ennek lett vége az új jogszabály módosításnak köszönhetően.

Mi változott május 28-án a jogszabályokban?

Az online kereskedést Magyarországon a 2001. évi CVIII. törvény szabályozza, mely az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szól.

Május 28-án azonban a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény kapcsán történtek módosítások, melyeknek nagy része a weboldalakon feltüntetett árakat és az ezzel kapcsolatos kötelezettségeket érinti.

1. Az akciós ár most már valódi leértékelés jelent

Az akciós árral igen komolyan félre lehet vezetni a vásárlókat. Ezeknek az akciós áraknak a feltüntetését jelentősen szigorítja az új jogszabály. 

Nagyon sok esetben lehetett azt tapasztalni – mondhatni bevett szokás volt a webshopokban –, hogy egy magasabb ár le van húzva, és az új, alacsonyabb ár jól láthatóan ki van emelve. 

Ezzel azt sugallta a kereskedő, hogy óriási leértékelés történt, ami egyértelműen befolyásolta a vásárlót, hiszen a szignifikáns árcsökkenés egyértelműen növeli a vásárlói kedvet.

A webáruházak azonban sokszor az ,,akció” előtt pár nappal emelik meg a termék árát, így pár napig valóban drágább, majd oda rakják az akciós feliratot és árat. Ez azonban megszűnik.

Május 28-tól csak olyan termékek esetében lehet az akciós árat használni, ami az akció kezdete előtt legalább 30 napig a magasabb áron volt kínálva. Ha pedig az ár folyamatosan csökken, akkor az első árcsökkenés előtti, legmagasabb árat kell feltüntetni.

Ez a változtatás azonban nem vonatkozik a romlandó és a minőségüket rövid ideig megőrző termékekre. Ha a termék 30 napnál rövidebb ideje van forgalomban, az eredeti ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző 15 nap.

leértékelés

2. Nincs több fizetett, pozitív értékelés

Az árak csökkenése mellett szintén jelentős mértékben befolyásolják a vásárlókat az egyes termékekre más vásárlók által írt értékelések.

Korábban sok webshopban lehetett azt tapasztalni, hogy név és mindenféle hitelességet bizonyító jelölés nélkül jelentek meg az általában pozitív értékelések. Az új rendelet azonban ezt a megtévesztő eszközt is kiveszi a webshopok kezéből.

A módosítás értelmében a webshopokban az üzemeltetőnek bizonyítaniuk kell, hogy a weboldalon szereplő értékelések eredetiek, tehát nem fizetett kommentek, vagy direkt erre a célre létrehozott felhasználókkal leadott értékelések.

És hogyan lehet ezeket bizonyítani?

A webshopban meg kell jeleníteni, hogy milyen formában történt az értékelések bekérése, illetve azok eredetiségének vizsgálata hogyan történt. Az értékelések pontszámának kiszámítását is átláthatóvá kell tenni. Arról is nyilatkozni kell, hogy a webshop minden értékelést közzé tesz-e, függetlenül attól, hogy pozitív vagy negatív az értékelés.

vásárlói értékelés

3. Kevesebb megtévesztés, több valódi információ

A vásárlói döntések befolyásolásának minimalizálását szolgálja az is, hogy egyértelműen fel kell tüntetni a webshopban a termékek szavatosságát és a jótállással kapcsolatos tudnivalókat is. Elektronikai cikkek esetében egyértelműen jelölni kell a kompatibilitást is.

Nem lehet majd olyan módon befolyásolni a vásárlók döntését, hogy a webshopban például visszaszámlálóval jelzik az akcióból hátralévő időt. Ugyancsak tilos lesz az olyan promóciók használata, amikor például egy négyzet bejelölésével féláron még hozzá tudunk rakni egy termékből még egy darabot.

Ezentúl pedig a vállalkozás székhelyének postai címe mellett fel kell tüntetni telefonszámot és e-mail címet is.

Tudatos segítség új és már működő cégeknek

A webshopokat érintő jogszabályi változások értelmezésében a K&K Tudatos Könyvelés is a segítségedre lehet. Kiemelt tapasztalattal rendelkezünk webshopot üzemeltető vállalatok könyvelésében is, hiszen több ilyen ügyfelünk is van.

Ha a vállalatod könyvelését szeretnéd egy megbízható, minden téren a tudatosságra törekvő könyvelő irodára bízni, vagy csak szeretnél segítséget kérni az új, webshopokat is érintő jogszabályokkal kapcsolatban, keress minket bátran.